Overgewicht

Wat is overgewicht?

Bij overgewicht heeft u een te hoog gewicht in verhouding tot uw lengte. Langdurig overgewicht kan klachten aan de ledematen veroorzaken, net als een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Extreem overgewicht noemen we obesitas.

Overgewicht wordt doorgaans veroorzaakt doordat u meer eet dan u verbruikt. Het voedsel stapelt zich op in het lichaam in de vorm van vet. Een verstoord voedingspatroon kan emotionele of fysieke oorzaken hebben. Raadpleeg uw huisarts of diëtist voor degelijk advies.

Wanneer heeft u overgewicht?

U heeft overgewicht als uw Body Mass Index (BMI) en buikomtrek bepaalde waarden overschrijden. Bij de BMI gaat het om > 25 kg/m². U kunt hier uw BMI berekenen. We adviseren om naast de BMI ook uw buikomtrek te meten. Die mag niet hoger zijn dan 94 cm (mannen) en 80 cm (vrouwen).

Bron: Artsenwijzer.info

Bewegingstips

Bij het metabool syndroom moet u uw bewegingspatroon aanpassen. Dit kan met de volgende tips:

  • met vrienden of (klein)kinderen fietsen of wandelen naar de school of sportclub.
  • fietsen of wandelen naar een dienstencentrum of andere locatie
  • als u slecht te been of rolstoelafhankelijk bent, kunt u ook zittend oefeningen doen met gewichtjes of rek- en strekoefeningen doen
Algemene voedingstips

Bij het metabool syndroom moet u uw voedingspatroon aanpassen. Dit kan met de volgende tips:

  • eet uw maaltijden aan tafel in rust, zonder een boek, krant, tablet, telefoon, televisie of tijdschrift bij de hand
  • drink koffie en thee zonder suiker gedurende de dag
  • vul uw brood- of warme maaltijd aan met rauwe groenten zoals komkommer, radijzen of wortel
  • eet 2 à 3 stukken fruit per dag, na de maaltijd of als tussendoortje zoals appels, banaan of meloen
  • drink halfvolle melk
  • eet halfvolle yoghurt of platte kaas
  • besmeer uw brood met minarine met 38% vet
  • beleg uw brood met halve plakjes kaas of toespijs
  • beleg uw brood met magere soorten kaas/smeerkaas, gekookte ham, kalkoen- of kipfilet of rosbief

Voor meer tips over voeding kunt u terecht op onze pagina’s over gezonde voeding, bloeddruk of cholesterol.

Bord met wat sla Bord met een stuk meloen Bruin brood met 1/3de sneetje kaas

Bron: Kostvaner.dk

Voedingstips warme maaltijd

Bij het metabool syndroom moet u uw voedingspatroon aanpassen. Dit kan met de volgende tips:

  • eet warme maaltijd van een kleiner bord en schep één keer op
  • bereid uw warme maaltijd met vloeibare margarine, arachideolie, olijfolie of zonnebloemolie
  • kies voor magere soorten vlees zoals een kalfslapje, kipfilet, rosbief of een varkenshaasje
  • eet 2 x per week vis zoals alaska pollak, kabeljauw of tongfilets
  • eet 1 x per week vette vis zoals haring, makreel of zalm
  • vervang zout bij het bereiden van de warme maaltijd door andere specerijen en gedroogde of verse kruiden
  • vervang uw bouillonblokje door een bouillonblokje zonder zout

Voor meer tips over voeding kunt u terecht op onze pagina’s over gezonde voeding, bloeddruk of cholesterol.

Bord met een stuk vis Bord met broccoli Bord met wat puree

Bron: Kostvaner.dk

Meer Informatie

Zoekt u nog meer informatie over overgewicht? Dan kunt u onderstaande website raadplegen:

Pin It on Pinterest

Share This