Metabool Syndroom

Wat is het metabool syndroom?

Het metabool syndroom bestaat uit verschillende symptomen die een grotere kans geven op suikerziekte/diabetes mellitus type 2 en op hart- en vaatziekten. Het metabool syndroom veroorzaakt een verstoorde stofwisseling. Het lichaam wordt minder gevoelig voor insuline: dit hormoon houdt uw suikerniveau op peil. U heeft insuline nodig zodat suiker in uw cellen wordt toegelaten.

Oorzaken metabool syndroom

Bron: BoekesteinFysio.nl

Wanneer heeft u het metabool syndroom?

U heeft het metabool syndroom als minimum 3 van deze onderstaande criteria overeenstemmen met uw gezondheidstoestand:

  •  Overgewicht (BMI > 25 kg/m²) met een buikomtrek van:
    • > 80 cm bij vrouwen
    • > 94 cm bij mannen

Bron: Gezondheid en wetenschap.be

  •  HDL-cholesterolwaarde van:
    • > 40 mg/dL HDL-cholesterol bij mannen
    • > 45 mg/dL HDL-cholesterol bij vrouwen

Bron: Gezondheid en wetenschap.be

  • Triglyceriden < 180 mg/dL

Bron: Gezondheid en wetenschap.be

  •  Een lopende behandeling voor suikerziekte/diabetes mellitus type 2 of uw suiker/de bloedglucosewaarden zijn na twee bloedonderzoeken hoger dan:
    • Nuchter: 126 mg/dl
    • Niet nuchter: 200 mg/dl

Bron: Diabetes Liga

  •  Reeds in behandeling voor een hoge bloeddruk of een bloeddruk na een aantal metingen hoger dan:
    • 140/90 mmHg voor volwassenen
    • 140-85 mmHg voor suikter-/diabetespatiënten
    • 150/90 mmHg vanaf 80 jaar

Bron: Gezondheid en wetenschap.be

Bewegingstips

Bij het metabool syndroom moet u uw bewegingspatroon aanpassen. Dit kan met de volgende tips:

  • met vrienden of (klein)kinderen fietsen of wandelen naar de school of sportclub.
  • fietsen of wandelen naar een dienstencentrum of andere locatie
  • als u slecht te been of rolstoelafhankelijk bent, kunt u ook zittend oefeningen doen met gewichtjes of rek- en strekoefeningen doen
Algemene voedingstips

Bij het metabool syndroom moet u uw voedingspatroon aanpassen. Dit kan met de volgende tips:

  • eet uw maaltijden aan tafel in rust, zonder een boek, krant, tablet, telefoon, televisie of tijdschrift bij de hand
  • drink koffie en thee zonder suiker gedurende de dag
  • vul uw brood- of warme maaltijd aan met rauwe groenten zoals komkommer, radijzen of wortel
  • eet 2 à 3 stukken fruit per dag, na de maaltijd of als tussendoortje zoals appels, banaan of meloen
  • drink halfvolle melk
  • eet halfvolle yoghurt of platte kaas
  • besmeer uw brood met minarine met 38% vet
  • beleg uw brood met halve plakjes kaas of toespijs
  • beleg uw brood met magere soorten kaas/smeerkaas, gekookte ham, kalkoen- of kipfilet of rosbief

Voor meer tips over voeding kunt u terecht op onze pagina’s over gezonde voeding, bloeddruk, cholesterol of overgewicht.

Bord met wat sla Bord met een stuk meloen Bruine boterham met 1/3de sneetje kaas

Bron: Kostvaner.dk

Voedingstips warme maaltijd

Bij het metabool syndroom moet u uw voedingspatroon aanpassen. Dit kan met de volgende tips:

  • eet warme maaltijd van een kleiner bord en schep één keer op
  • bereid uw warme maaltijd met vloeibare margarine, arachideolie, olijfolie of zonnebloemolie
  • kies voor magere soorten vlees zoals een kalfslapje, kipfilet, rosbief of een varkenshaasje
  • eet 2 x per week vis zoals alaska pollak, kabeljauw of tongfilets
  • eet 1 x per week vette vis zoals haring, makreel of zalm
  • vervang zout bij het bereiden van de warme maaltijd door andere specerijen en gedroogde of verse kruiden
  • vervang uw bouillonblokje door een bouillonblokje zonder zout

Voor meer tips over voeding kunt u terecht op onze pagina’s over gezonde voeding, bloeddruk, cholesterol of overgewicht.

Bord met een groot stuk vis Bord met broccoli Bord met wat puree

Bron: Kostvaner.dk

Meer Informatie

Zoekt u nog meer informatie over het metabool syndroom? Dan kunt u onderstaande websites raadplegen:

Pin It on Pinterest

Share This