Botontkalking

Wat is botontkalking?

Botontkalking wordt in de medische wereld omschreven als osteoporose. Bij de aandoening breekt bot sneller af dan het lichaam het aanmaakt. De kwaliteit van de botten vermindert en u loopt meer kans op breuken. Botontkalking is een ouderdomskwaal die het vaakst voor komt bij vrouwen vanwege de menopauze. De aandoening ontstaat door een tekort aan calcium en vitamine D. Botbreuken komen in deze context het vaakst voor op de heup, pols en wervels.

foto voor en na Osteoporose

Bron: Gezondheid en wetenschap.be

Wanneer heeft u botontkalking?

Het beginstadium van botontkalking geeft weinig of geen klachten. In een verder gevorderd stadium kunnen er op korte tijd meerdere botbreuken optreden. Als u een vermoeden van botontkalking heeft wanneer u ouder bent dan 65 jaar, of als vrouw in de menopauze, neem dan contact op met uw huisarts.

Bron: Gezondheid en wetenschap.be

Wat moet ik nu doen?

Bij botontkalking moet u uw bewegings– en voedingspatroon aanpassen. Dit kan met de volgende tips:

  •  Beweging
    • met vrienden of (klein)kinderen fietsen of wandelen naar de school of sportclub
    • fietsen of wandelen naar een dienstencentrum of andere locatie
    • als u slecht te been of rolstoelafhankelijk bent, kunt u ook zittend oefeningen doen met gewichtjes of rek- en strekoefeningen doen

Voor meer tips over beweging kunt u terecht op onze bewegingspagina.

  •  Voeding
    • drink halfvolle melk
    • eet halfvolle yoghurt of platte kaas
    • drink of eet melk en/of melkproducten van plantaardige bronnen waaraan calcium is toegevoegd zoals soja
    • platte kaas zonder toegevoegde suikers en zoetmiddelen
    • een plakje kaas voor op brood
    • eet blokjes kaas voor tussendoor

Bruine boterham met een sneetje kaas Bruine boterhaam met smeerkaas Kommetjes met havermout

Bron: Kostvaner.dk

Pin It on Pinterest

Share This