Maaltijdorganisatie Ruddersstove op kruissnelheid in crisistijd
Op vrijdag 27 maart bracht schepen Pablo Annys een bezoek aan de keuken van vereniging Ruddersstove van OCMW Brugge. Sinds de corona-uitbraak draait de keuken meer dan ooit op volle toeren, om alle klanten in de regio zo goed mogelijk te bedienen. De schepen stak de medewerkers een hart onder de riem met een goed gevulde geschenkenmand en lovende woorden.
Pablo Annys: “Op 13 maart kregen we van de Vlaamse overheid het advies om de lokale buurt- en dienstencentra onmiddellijk te sluiten. Op 23 maart volgden de centra voor dagverzorging. Voor de mensen die er dagelijks eten, was de impact groot. Vereniging Ruddersstove schakelde meteen een versnelling hoger. Diezelfde week kwamen er voor de dienstverlening Maaltijden aan huis prompt 117 klanten bij. We wilden immers vermijden dat kwetsbare senioren aan hun lot werden overgelaten. Zij krijgen hun eten nu thuis bezorgd, volgens strikte kwaliteitsnormen. Zo’n ommezwaai vergt een forse coördinatie om de bereiding én de bezorging vlot af te werken. Maar alles is goed verlopen, dankzij de inzet van een bijzonder gedreven team.”
Vanwege de bredere dienstverlening aan huis moest de werking van vereniging Ruddersstove op andere vlakken herzien en beperkt worden. In de week van 17 maart werden traiteuropdrachten geschrapt, net als personeelsmaaltijden voor cafetaria’s.
“Nieuwe klanten voor bezorging aan huis hebben we dan weer systematisch toegevoegd,” vervolgt Pablo Annys, “zowel voor koude als voor warme maaltijden. Daardoor bedienen we sinds de uitbraak van het coronavirus 32% meer klanten aan huis. Het aantal bezorgde maaltijden is gestegen met 61%. De cijfers zijn indrukwekkend: op vrijdag 20 maart werden maar liefst 1934 maaltijden bezorgd in Brugge, Jabbeke, Oostkamp, Zedelgem en Blankenberge. Ruddersstove startte vijf extra maaltijdronden, waarvan 3 in koude lijn en 2 voor warme bezorging.”
Voor het bijkomende werk kon een beroep gedaan worden op extra krachten van Vereniging SPOOR, op de thuishoudhulpen en het atelier van Mintus, die in de werking van Ruddersstove werden ingeschakeld. Die dienstverlening loopt ook de komende weken door. Extra medewerkers worden ingepland zolang de crisis duurt. Daarnaast garandeert vereniging Ruddersstove een brede klantencommunicatie over de aangepaste dienstverlening; niemand wordt onderweg vergeten.
“De best mogelijke dienstverlening en een gegarandeerd dagverse keuken: daar staan we met vereniging Ruddersstove de komende weken garant voor, en daar ben ik bijzonder blij om. Het is dankzij de inzet en immense flexibiliteit van ons team, dat we meer dan ooit investeren in de zorg voor mensen. In deze crisisperiode is zo’n engagement van onschatbare waarde. Ik beloon iedereen die het mogelijk maakt graag met een smaakvol extraatje”, besluit Pablo Annys.