Missie & Visie

Waarom een maaltijdzorgplatform?

  • Druk op de levenskwaliteit van sociaal kwetsbare groepen
    • Fysieke & geestelijke gezondheid
    • Welzijn en welbehagen
  • Gebrek aan integrale & multidisciplinaire aanpak van (onder)voeding – locatieonafhankelijk
    • Integraal: met alle stakeholders in health care en social care
    • Integraal: preventief & curatief
  • Betaalbaarheid van de zorg onder druk

Missie - triple aim

  • De levenskwaliteit verhogen op vlak van fysieke, psychische & sociale nood van elke zorgvrager & zijn zorgende omgeving via lekkere en gezonde maaltijden in een voor de klant aangepaste context
  • Zorgorganisaties ondersteunen in hun missie door efficiëntiewinsten te helpen realiseren zodat hun middelen meer klantgericht aangewend kunnen worden
  • De betaalbaarheid van de zorg helpen behouden door synergiën te realiseren via geïntegreerde zorg, specialisaties en schaalvoordelen op te zetten in samenwerkingsverband
Missie

Waarden - klantenperspectief

  • Primaire doelgroep: personen met een fysieke, psychische en / of sociale zorgnood met risico op malnutritie
  • Secundair: personen met een maaltijdzorgnood
  • Kernwaarden:
    • Klantgericht – inclusief
    • Personalisatie - belevingswaarde
    • Variatie - breed aanbod van product - dienstcombinaties
    • Eenvoud & toegankelijkheid

Visie

  • Via bovenlokale samenwerking met alle stakeholders in de waardeketen van maaltijdzorg, maaltijdzorg uitbouwen volgens subsidiariteitprincipe binnen het zorgcontinuüm
  • Efficiëntiewinsten door samenwerking & door schaalvoordelen herinvesteren in verdieping van het zorgaanbod en capaciteit met terugverdieneffect voor elke stakeholder
    • Stakeholders zijn:
      • Informele zorg: de cliënt, familie, mantelzorg, buurtwerker, vrijwilliger, ..
      • Professionele zorg: huisarts, thuisverpleging, thuiszorg, ziekenhuis, maatschappelijk werker, WZC’s (incl. grootkeukens), DVC’s & DC’s, ..
    • De waardeketen kan als een iteratie weergegeven worden:
      Subsidiariteit binnen het continuüm van maaltijdzorg
      • Inzetten van tools op vlak van aanbod, logistiek & omkadering op dat niveau (hulpvorm) waar de impact / Return On Effort maximaal is – ROE constant doorheen het continuüm
      • Zelfhulp – informele hulp – professionele hulp m.b.t. voeding & zorg
      • Concreet: Zelf koken ondersteunen, afhaalmaaltijden, maaltijden via DC en SF, mensen samenbrengen, maaltijden aan huis koud, aan huis warm, maaltijden in DVC en WZC ’s
  • Het oplossingsmodel zet in op de 4 P's:
    • Preventive
    • Predictable
    • Personal
    • Participative
  • De samenwerking faciliteert de rolwijziging & herverdeling bij alle actoren in de waardeketen gericht op de creatie van welvaart & welzijn rond voeding & zorg.

Wij werken aan

  • Uitbouw van preventieve luik
  • Uitbouw multimediaal frontoffice
  • Uitbouw maaltijd-aanbod volgens zorgnood
  • Uitbouw van een variabel service level in logistiek volgens zorgnood
  • Uitbouw maaltijdzorg rond het bord locatie onafhankelijk
  • Uitbouw samenwerkingsverbanden
  • Functionele integratie van operationele structuren - transmuraal

Meerwaarde voor en van partners

  • Meedenken:
    • Samen met collega partners het platform verder uitbouwen volgens groeiende gezamenlijke visie rond dit thema
    • Geen take it or leave it houding
  • Mee ontwikkelen:
    • Vanuit de consensus neemt elke partner haar deel voor de ontwikkeling voor haar rekening
    • Geen gemeenschappelijk kosten, geen financiële bijdrage noch de creatie van formele structuren
    • Netwerkorganisatie gecoördineerd vanuit OCMW Brugge - Ruddersstove
  • Meedoen:
    • Wat ontwikkeld werd implementeren in uw organisatie volgens de visie & geest van het platform
    • Mee uitdragen van het platform naar alle collega – stakeholders in de regio